RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 3. august 2014

Sommerferien er over - en smakebit på søndag

Da er min bloggsommerferie over for 2014. Jeg har fått lest litt i sommer, og i dette innlegget gir jeg en liten smakebit av leseropplevelsene jeg har fått med meg. Samtidig lurer jeg på hva DU har fått lest i juni/juli? Hvilke bok ble din favoritt i denne perioden?




Fortvil forresten ikke, husk at vi har så og si hele august foran oss med sommer. Høsten kommer ikke før i september :) Mange kaller jo august får en høstmåned, men det er jo feil. Så ikke fortvil, det er fortsatt sommer.

Jeg begynner med det jeg leser i disse dager. Akkurat nå leser jeg den bokbloggerprisnominerte romanen til Roy Jacobsen, «De usynlige». Boken ble forøvrig nydelig slaktet hos Lines bibliotek, selv om jeg ikke er ferdig med romanen er jeg enig i det meste Line skriver. Tiltross for dette liker jeg det jeg leser, forstå det den som kan. På øret har jeg ungdomsromanen «In the Shadow of Blackbirds» av Cat Winters, handlingen foregår i USA i 1918 under spanskesyken og 1.verdenskrig. Spiritualisme, troen på at man kan få kontakt/man kontakter de døde, er en viktig del av romanen. Historisk sett har spiritualisme blomstret i tider med krig, mange menneskeliv går tapt og de sørgende er desperate i sin sorg og villig til å forsøke alt for å få et siste glimt av sine kjære.


En av de kanskje beste romanene jeg har lest i sommer er «Golden Boy» av Abigail Tarttelin. I boken møter vi 16 år gamle Max, han har en hemmelighet som gjør at han skiller seg litt ut fra andre gutter/menn/jenter/kvinner. Det handler om identitet knyttet til kjønn, og hvordan det påvirker den som lever med å være det andre ser på som annerledes og alle rundt denne personen. En bok som ga meg både i form av å selv være mamma og menneske mye å tenke på.

Krim har det blitt litt tid til også. Det måtte selvsagt bli krim nummer to fra J.K. Rowling(mitt innlegg om første bok leser du HER), The Silkworm av Robert Galbraith, Cormoran Strike. En noe mørkere bok enn den første, men fortsatt milevis unna en del grotesk, nordisk krim, Galbraith holder seg til det britiske. I denne fortellingen dykker vi dypt inn i forlagsverdenen med Strike. Det er noe som tiltaler meg, historier om bransjen, her er det mer enn bare krim, det er dagsaktuelle tema.

Soledad av Tor Arve Røssland var en helt grei, norsk dystopi, men den satte ingen dype spor i meg egentlig. Kjenner jeg har litt problemer med å huske detaljene.

Primates har jeg skrevet om tidligere, det samme har jeg gjort med Marcelo in the Real World og The Storied Life of A.J. Fikry har jeg anmeldt her.

Hva har du lest i sommer?




Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1..Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.






Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og startet denne bloggen sommeren 2008. Gode bøker og leseglede er til for å deles! Mari jobber til daglig på kontor og jobber som ekstern forlagskonsulent på si. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

Barns sikkerhet i bil er et tema som ligger Maris hennes hjerte nært og hun står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

8 kommentarer:

  1. Hei Mari! Selv om jeg er enig i at sommeren ikke er over er jeg glad Smakebitene er tilbake :-)
    Jeg har fått lest ganske så mye i sommer, med to store høydepunkter; 1Q84 av Murakami og Liv etter Liv av Kate Atkinson. Jeg har ikke fått skrevet om dem enda, men det må jeg absolutt gjøre. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  2. God morgen, Mari! :)
    Koselig at "smakebitene" er tilbake etter velfortjent ferie. Ser fram imot disse søndagene. Ser at du har fått lest en hel del i ferien.
    I sommer har jeg lest bl.a. "Niceville" av Kathryn Stockett og "Det du ikke ser" av Katherine Webb. De to blir sommerfavorittene for meg. :)
    Ha en trivelig søndag!

    SvarSlett
  3. Eg har ikkje fått lese så mykje i sommar som eg ville, men litt har det då blitt. Har blant anna lest og blogga (hint hint) om Slaget på Vigrid av Kristine Tofte. Elles har Vindeltorn av Tone Almhjell og Grave Sight av True Blood-forfattaren Charlaine Harris våre under leselupa i sommar (bokmeldingar kjem kanskje seinare?). Nå har eg gitt meg ut på The Silkworm av Galbraith/Rowling, så håper på eit innlegg om kva du meiner om boka :)

    SvarSlett
  4. Koselig at vi er tilbake med det flotte tiltaket ditt. Min største leseopplevelse i sommer var nok Julie Orringer med Den usynlige broen, og Sylvia Avallone med Stål. To sterke bøker. Jeg prøver å lese blogginnlegg nå, men med to smårollinger på 9 mndr og fire år rundt føttene, er det ikke bare enkelt. (Men kjempekoselig!)

    SvarSlett
  5. Så kjekt at du er i gang igjen med søndagsspalten din. Jeg pleier alltid å være klar med innlegget mitt, men høsten kom brått på selv om jeg har vært i jobb en uke. I juli som var feriemåneden har jeg lest 12 bøker og to av dem ga jeg seks på terningen. Battle av Maja Lunde og så Stoner da, selv om jeg har skjønt på noen oppslag på nett at vi er "hjernevasket" til å elske denne boken pga. all reklamen. Nå skal jeg skrive om boken jeg leste ferdig i dag, og se om det kanskje kan komme en smakebit fra meg også. Håper du har en fin søndag Mari :)

    SvarSlett
  6. Fint at smakebitspalten er tilbake! Jeg har lest mye denne sommeren, favoritten er nok Flommens år av Margaret Atwood. Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  7. Härligt att du är tillbaka. Tack för smakbiten!
    Jag hade tänkt läsa den första av Rowlings deckare men det blev inte av.
    De bästa jag läst hittills är Kaninhjärta av Christin Ljungqvist och A Dark and Twisted Tide av Sharon Bolton. Jag läste också En av oss av Åsne Seierstad och den gjorde starkt intryck.

    SvarSlett
  8. Jeg har lest to nye norske ungdomsbøker og nærmer meg slutten på min tredje amerikanske YA. Med andre ord en ren ungdomsboksommer. De norske var Hvis du lyver av Thomas Marco Blatt og Bare en time til av Sanne Mathiassen, der den siste kan anbefales veldig sterkt. Ellers har jeg lest We Were Liars av E.Lockhart og Paper Towns av John Green. Den jeg er i gang med er Complicit av Stephanie Kuehn. Alle tre har jeg hørt så mye bra om, men ingen av de traff meg så veldig. Jeg håper sensommeren og høsten har bedre opplevelser å by på.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.