RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 20. september 2015

Om smakebitene og hemmelige studentforeninger - En smakebit på søndag

En typisk fremstilling av amerikansk studieliv er at det finnes diverse foreninger for studentene, og at enkelte av foreningene er veldig hemmelige og lukket.




Litt om smakebitene før vi begynner


Husk at du ikke nødvendigvis MÅ publisere en smakebit fra en bok, det kan være så mangt så lenge det er relater til litteraturens verden. Du kan for eksempel velge å dele en smakebit på bloggen din fra en bokanmeldelse(recension) du har skrevet som du har vært spesielt godt fornøyd med eller hvor boken er så god at du må dele den med andre lesere.

Kommentarer

Jeg har fått noen tilbakemeldinger på at enkelte får kommentarer "uten innhold", det vil si enkelte kommentarer er like på alle bloggene det kommenteres på. Derfor vil jeg oppfordre alle til å legge igjen genuine, ekte kommentar. Husk at du ikke skal føle at du MÅ kommentere hos alle som deltar. Kommenter der du føler for det, der du leser noe interessant enten som bloggeren forteller/skriver om eller oppdager en ny bok også videre.  Hvis du bare kopierer samme kommentar fra blogg til blogg er det bedre å ikke skrive noe enn å legge igjen en identisk kommentar hos 15 forskjellige bloggere.


Hemmeligheter

Hvorfor så mye hemmelighetskremmeri og er det virkelig slik? Det var to av spørsmålene som var avgjørende for at jeg plukket opp boken Secret Society Girl av Diana Peterfreund. Nå er jeg en fjerdedel ut i boken, og jeg vet virkelig ikke om jeg skal ta meg bryet med å fortsette. Akkurat nå er den eneste årsaken til at jeg leser at andre lesere jeg kjenner til virkelig har latt seg fenge av historien. Kanskje er ikke dette Peterfreund boka for meg, men hun har jo mange andre. Jeg skal gi boken litt lenger tid, men om det ikke snart er noe utmerker seg, det være historien, karakterene, utføringen eller språket, så blir nok denne boken en DNF(did not finish) for meg. Her er en smakebit:

You’ve heard the legends, I’m sure. We’re the Ivy League’s dirty little secret. We run the country, even the states you wouldn’t think we’d care about, like Nebraska. We start wars, we coordinate coups, and we have a hand in writing the constitution of every new nation. Every presidential candidate is a member — that way, whoever wins, they’ll always be under our thumb.

Alle konspirasjonsteoriers mor der altså!

Har du lest denne boken eller andre bøker av Diana Peterfreund? Hva var det som gjorde at du enten likte eller mislikte boken?

Nyt søndagen!


Hvorfor delta i "En smakebit på søndag"?
Gi flere muligheten til å oppdage din blogg. Du får en anledning til å oppdage nye bøker og bli kjent med spennende bokblogger/bokbloggere.


Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.

Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.















Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

og hun står bak den prisbelønnende nettsiden Sikring av barn i bil.

16 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Har inte läst något av den författaren, inte ens hört talas om henne!
    Jag funderar lite på det där med "unika" kommentarer. Jag klickar på så många av länkarna jag hinner och läser för att få tips. Om smakbiten slår an något speciellt så skriver jag något om det. Men om den inte gör det så skriver jag ändå "Tack för smakbiten" för det tycker jag är artigt (det svenska artigt ;-). Då kan det bli "Tack för smakbiten" på flera bloggar. Blir man irriterad på det? Om folk har skrivit samma på flera bloggar, det har jag inte ens noterat! Jag tycker själv det känns bättre att få en kortfattad kommentar även om den är samma som på en annan blogg än ingen alls. Fast det har hänt att jag fått kommentarer som är helt obegripliga i relation till inlägget.
    Men jag kanske missförstått något?

    Sen vill jag också säga att jag har problem att kommentera på en del "blogspot"-bloggar, webbläsaren vill inte acceptera mina kommentarer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv setter jeg pris på alle kommentarer.. Selv de små.. Takk for smakebiten :)
      Eneste er jeg ikke kommenterer tilbake på sånne kommentarer :)

      Slett
    2. Jeg følte det var riktig å formidle det videre av meg, og det ga i hvert fall mitt kommentarfelt unike kommentarer da ;) Hver og en får gjøre hva de vil med det, men da har jeg tatt det opp.

      Slett
  2. Jeg kan også skrive "Takk for smakebiten" hos flere hvis jeg ikke har noe mer å si der og da.. Trodde virkelig ikke at det var galt. Det viser jo bare at man har vært innom og lest innlegget. Selv synes jeg det er hyggelig og ser hvem som er innom bloggen min. Vet ikke om det er slike "standardkommentarer" som irriterer- men det er i alle fall godt ment.. Er det et problem så skal jeg i alle fall ikke kaste bort tiden på det. Ha en fin søndag Mari.:)

    SvarSlett
  3. Smakbit ur en bok jag inte hört om tidigare - inte hört om författaren heller. Inväntar ditt slutord på den innan jag tar reda på mer ;)
    Tänker likt det Lotten skriver i sin kommentar och vill bara tillägga att det kanske är bättre att alla får kommentera som de vill ,utan restriktioner och förväntningar som inte alla orkar leva upp till. Det är dumt om några känner att de måste låta bli att skriva det lilla för att det krävs mer ... ?
    Önskar alla en fin söndag!

    SvarSlett
  4. Tack för smakebiten det är en författare och bok jag inte har hört talas om innan. Ja även jag tänker precis som Lotten i sin kommentar. Jag skulle aldrig få för mig att kopiera ett svar.
    Ha en skön söndag.

    SvarSlett
  5. Spännande tema i den där boken, hemliga sällskap är intressant :)

    Jag har visserligen sett ibland att flera bloggar har fått samma kommentar, men helt ärligt skulle jag aldrig reta mig på det. Om nu någon vill göra så så får det ju stå för den personen. Det är ju lite tråkigt om man ska behöva känna sig pressad att skriva en kommentar "med innehåll" när man kanske bara vill lämna ett avtryck för att säga att man varit där och läst. Frågan är ju lite också vad som räknas som "innehåll" och vem som gör den bedömningen :)

    SvarSlett
  6. Jag instämmer med föregående talare och tycker att det är artigt att lämna ett avtryck efter sig. Själv besöker jag ofta alla länkarna och läser inläggen, men det är inte alltid som jag har möjlighet att utveckla mitt svar och då tycker jag nog att det känns bättre att skriva ett tack än inget alls.

    SvarSlett
  7. Jeg tror nok noen av og til føler at kommentaren bare blir klipt og limt fra blogg til blogg om de får 10 identiske kommentarer. Det skjønner jeg kan være kjip følelse, og det ville jeg dele videre. Gøy å se at det engasjerer :) Hva man skriver er opp til enhver selvsagt. Likevel gjør det sikkert ikke noe å minne om at man ikke nødvendigvis må kommentere hos alle, føler man det kan kanskje terskelen for å skrive det samme være lavere?

    SvarSlett
  8. det är klart roligare att få en mera personlig kommentar, men även ett "tack för smakebiten" är ju ett bevis på att en blivit "sedd".
    vad det gäller din smakebit, Mari, så tycker jag att det är respektfullt att ge varje bok/författare en ärlig chans innan man ger upp. så jag tycker att du gör rätt i att läsa en stund till

    SvarSlett
  9. Nu blev jag faktiskt lite besviken. Att sätta upp regler för vad en kommentar ska innehålla eller inte innehålla är ju rakt löjligt. Det är skönt att läsa att de flesta inte håller med om detta tilltag. Jag har själv gjort mig skyldig till att klippa och klistra. Mest är det för att jag inte orkar skriva "Tack för smakbiten" varje gång jag vill tacka för en smakbit. Det betyder inte att jag inte menar det. Jag vill tacka för att någon tagit sig tid att dela med sig av en smakbit. På samma vis vill jag fortsättningsvis ha klipp och klistra-kommentarer på mina inlägg. För det visar att ni har läst just mitt inlägg. Och att någon kan klaga på ett "tack" är ju i grunden väldigt otacksamt.

    Vågar jag? Jo, det gör jag. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  10. Jeg får ikke linket i link tinken din :( får error ang. bilde, selvom jeg prøver forskjellig måter.. Så jeg legger bare link her i stede.

    http://www.moonstarsbokverden.com/2015/09/20/smakebit-fangen-pa-celle-nr-17/
    Det er fra biografien til Ida Skjelbakken, Fangen på celle nr. 17


    Og når det kommer til kommentarer setter jeg pris på alle kommentarer.. Bortsett fra spam og tull..
    Men sånt som Takk for smakebiten, setter jeg pris på.. Da det viser at vedkommende faktisk har lest den og satt pris på den :)
    Selv er jeg alt for dårlig til å kommentere hos andre :(

    SvarSlett
  11. Har ikke lest noe av denne forfatteren som jeg kan huske. Jeg synes det er ok å skrive takk for smakebiten for å vise at jeg har vært innom og lest. Er det en bok jeg kjenner til er det lettere å skrive litt mere

    SvarSlett
  12. Jeg får også ofte samme kommentar nedover i mitt kommentarfelt, selv om jeg prøver å være veldig individuell i mine egne kommentarer. Det gjør meg ikke så mye, men det er klart jeg blir gladere når noen skriver noe som bare er til meg :-)

    SvarSlett
  13. Nå tenkte jeg "Yes, denne høres veldig gøy ut", helt til jeg leste at du lurer på om du skal ta deg bryet med å lese videre. Søren, den virker så lovende (og ja, jeg så at flere andre har latt seg rive med, men jeg stoler mer på deg). Jeg må forresten ha bloggosfærens minst kommenterte blogg, så jeg blir forøvrig fra meg av begeistring av det meste som blir skrevet, om det så bare er "takk for omtalen". Små gleder, hehe..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjenner at dagens nyheter om #piggate plutselig gjør denne ungdomsromanen så mye mer relevant ;) Akkurat nå er jeg negativ til den, men det kan jo snu? Jeg er bare litt usikker på hvor mye tid jeg skal kaste bort på den, dersom den ikke hever seg noe.

      Dette med kommentarene handler nok om at det kan være litt sårt når man gir av seg selv, og oppfatter at andre bare kopierer svar.

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.