RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 3. juni 2016

Golden boy av Abigail Tarttelin

Sommeren 2014 leste jeg Golden Boy av Abigail Tarttelin, en historie om en gutt født intersex. To år etter, har jeg fortsatt boken friskt i minne. Det er for meg et tegn på kvalitet.




Kvalitet skriver jeg innledningsvis, det kan jo være så mangt, her er det en av mine subjektive kvalitetskrav som gjør seg gjeldende: Historien skal stå seg over tid, de virkelig gode bøkene er de jeg husker lenge etter at de ble lest. Det kan være språket, historien eller en original gjennomføring som gjør at det setter seg i minnet, eller all of the above.

Golden boy med mine ord:


Ser du Max, ser du en tenåringsgutt med de gleder, sorger og utfordringer som følger med tenåringslivet. Anatomisk har Max både mannlige og kvinnelig forplantningssystemer, han er født intersex. Ihvertfall var Max det, helt fram til den dagen hans beste venn tråkker over alle grenser. Han som visste alt, han som kunne ta alt fra Max. Intersex* har vært Max' normal, han har levd et godt liv ved å bare være seg selv. Nå kommer tvilen snikende, er han et misfoster?

*Det finnes mange ulike variasjoner innenfor intersex begrepet, fremstillingen i denne romanen er bare en av dem.


A golden boy

Golden Boy er det en historie som er aktuell og kan gi en bredere forståelse av temaer som kjønn og kjønnsidentitet. Det gjør vondt i både magen og hjertet når jeg nå skriver om boka. Det er tanken og forestillingen om alle de som opp gjennom tidene, og fortsatt i dag, har blitt dårlig behandlet fordi de ikke har kunnet tilpasse seg samfunnets merkelapper, gutt eller jente, mann eller kvinne, som melder seg. Det er ikke slik at vi alle er støpt i samme form, ikke når det gjelder organer og ikke når det gjelder hva vi identifiserer oss som. Må vi velge? Nei, det passer ikke for alle. Heldigvis går verden framover, daglig utvides begrepet kjønn, og forhåpentligvis ser vi en gryende aksept for at verden faktisk ikke er så enkel når det kommer til kjønn. Vi mennesker er mer kompliserte enn hva de gamle merkelappene gutt/jente/mann/kvinne kan romme. Max i denne romanen er født intersex, men det definerer ham ikke som person. Som person kan Max leses som generøs, kjærlig og snill. Det er ikke kjønnet ditt som definerer deg som person, det er hvordan du oppfører deg mot andre mennesker.

På nyhetene:



Som du sikkert har forstått har forfatteren Abigal Tarttelin forsikret seg om å skape en karakter som leseren bare må føle med og bli glad i. Max er sympatisk og sterk, selv når personer rundt ham gjør livet vanskelig. På brutalt vis blir Max tvunget til å lære mer om sin tilstand, og han blir ganske sjokkert av det han finner ut, ting som har blitt holdt skjult for ham hele livet. Noen av de som virkelig elsker Max har gjort mindre kloke valg, i beste hensikt i tro om at de beskyttet ham.

Flere synsvinkler


Historien blir formidlet gjennom øynene til Max og hans nærmeste. Grepet har gjort det mulig for leseren å kunne sette seg inn i de forskjellige valgene som har blitt gjort gjennom oppveksten til Max. Det fungerer godt, og gjør det mulig å forstå hvordan enkelte ting har blitt som de har blitt. Det er en tid og et sted for alt. En forelder kan bare beskytte barnet sitt i en begrenset tid av livet, noen ganger må vanskeligheter takles og tenåringer har retten til å bli hørt i saker som omhandler egen framtid.

Ingen rettferdighet


Golden boy var en bok som virkelig gikk inn på meg, det var en flott roman. En jeg ikke kan yte rettferdighet med mitt vokabular. Både språk og tema bidrar til en større forståelse og empati for de som føler utenforskap på bakgrunn av kjønn. Etter å ha lest boka har jeg blitt litt klokere på hva som kan oppstå av tanker og utfordringer når det gjelder kjønnsidentitet. I tillegg til at dette er en viktig bok som kan bidra til innsikt vil dette være en god bok for de som faktisk opplever å være intersex, det å kunne vite at man ikke er alene eller unormal er så viktig. Alle fortjener gode bøker med hovedpersoner det kan være mulig å identifisere seg med. Dette er en historie som jeg vil bære med meg i enda mange år framover.

Har du lest Golden Boy? Kanskje har du lyst til å lese den en gang i framtiden?


Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger.

0 comments:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.