RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 2. februar 2020

Station eleven - En smakebit på søndag


Vinter og virus

Helt tilfeldig falt valget av ny bok på Station Eleven av Emily St. John Mandel. Den tror jeg ble med meg hjem fra et bokbloggtreff for flere år siden. Boken ble først utgitt i 2014 i Canada, og jeg vil tørre å påstå at den er veldig aktuell fortsatt. Og det var jeg absolutt ikke klar over da jeg plukket opp boken og satte meg ned for å lese litt.

“I’ve got a patient in the ICU,” Hua said. “Sixteen-year-old girl, flew in from Moscow last night, presented with flu symptoms at the ER early this morning.” Only now did Jeevan hear the exhaustion in Hua’s voice. “It’s not looking good for her. Well, by midmorning we’ve got twelve more patients, same symptoms, turns out they were all on the same flight. They all say they started feeling sick on the plane.”


Jeg regner med du nå ser hvorfor historien er så skremmende aktuell akkurat nå. Må innrømme at jeg er en av de som føler bittelitt ubehag av alle de store og skrikende medieoppslagene om koronaviruset gir, også går jeg hen og velger meg en bok som handler om noe veldig lignende ha ha. Litt ironisk er det jo. Kanskje har du lest boken for flere år siden? Hvis du har lest den, hva syntes du om historien?

Dagens linkefunksjon for smakebitene finner du lenger ned i dette blogginnlegget. Neste uke er det Astrid Terese som er vert for smakebitene.

Nyt fridagen!


You are invited to the Inlinkz link party!
Click here to enter





Hvordan delta med en smakebit?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.


Om bloggeren
Mari har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt og brenner for god litteratur for barn og unge.

18 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten. Verkligen aktuell läsning! Ha en fortsatt fin söndag.

    SvarSlett
  2. verkar vara en aktuell bok,tack för smakbiten, trevlig söndag!

    SvarSlett
  3. Ja, skremmende aktuell! Jeg er ikke redd i denne situasjonen, men det får en til å tenke på hvor sårbare vi er for virus eller bakterier som blir spredd med rekordfart fordi vi reiser så mye. Det er ikke mulig å holde smitten innenfor en landegrense, selv om Kina gjør så godt de kan.
    Ha en riktig fin søndag, Mari!
    PS: Det er godt å lese at du også har bøker liggende så lenge før de blir lest :-D

    SvarSlett
  4. Oj den verkar otäckt aktuell, lite läskigt är det, även om det känns långt borta men vem vet vad som händer...tack för smakbiten och ha en fin söndag!

    SvarSlett
  5. Så gøy å få et gjensyn med Station Eleven, jeg har lest og likte boken veldig godt. Mon tro det ikke var meg som hadde den med til bokbordet :) Fortsatt god søndag Mari!

    SvarSlett
  6. Det var verkligen ett sammanträffande att du läser den här precis nu då ämnet är så aktuellt! Det är ju så att ser man tillbaka historiskt så har ju stora epidemier av olika slag drabbat världens befolkning många gånger och decimerat befolkningen. Jag hoppas att vi numera lärt oss hantera virus bättre, och jag tycker ändå att man tagit hoten på största allvar. Vet dock inte om jag skulle vilja läsa boken nu! Tack för smakbit

    SvarSlett
  7. Jag läste den när den var ganska ny. Den var helt ok men jag tyckte nog den var lite långsam. Kanske hade jag "uppskattat" den mer nu? Eller kanske inte... Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  8. Läskugt aktuell. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  9. Låter verkligen som en aktuell bok. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig dag kram Nina

    SvarSlett
  10. Den vill jag ju läsa! Bra att bli påmind. :)
    Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. Jeg likte denne godt. Mange år etter husker jeg fortsatt mye av handlingen og personene. Spesielt Kirsten. For meg var det en noe annerledes dystopi. Mer fokus på de hverdagslige tingene og samhold mellom folk.

    There was the flu that exploded like a neutron bomb over the surface of the earth and the shock of the collapse that followed, the first unspeakable years when everyone was traveling, before everyone caught on that there was no place they could walk to where life continued as it had before and settled wherever they could, clustered close together for safety in truck stops and former restaurants and old motels."

    Og snart kommer hun med en ny bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, det visste jeg ikke. Takk for tips! :)

      Slett
    2. Man kan lære mye av å lese kommentarfelt :)
      The Glass House kommer i mars og handlingen er fra Vancouver :)

      Slett
    3. Veldig bra! Jeg befinner meg i British Columbia i mars når boka kommer ut, snakker om sammentreff 😁

      Slett
    4. Jeg digger sånne sammentreff :)

      Slett
  12. Kände inte till den tidigare, men den verkar ju obehagligt aktuell.

    SvarSlett
  13. Åh, denne er bare sååå bra! Kan det være jeg som la den fra meg tro? Leste den for flere år siden og predikerte nok litt for kanadiske Mandel. (Er noe Canada-hektet, kan man si ;) Kos deg med boka! Definitivt like aktuell nå! God februar-lesing. Long time, no sjå :)

    SvarSlett
  14. coronaviruset är verkligen skrämmande. kommer en att tänka på pest och kolera. kanske blir det vaccinering?

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.