RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

mandag 20. april 2020

Mot stjernene er vi ingenting av Lars Mæhle


//Obligatorisk merking: REKLAME - boken er mottatt fra forlaget, uten noen annen form for godtgjørelse. Meningen er min egen og ikke påvirket av å ha mottatt et gratis leseeksemplar.

Oskars mor er syk, veldig syk. Morfaren som Oskar nesten ikke kjenner, og som har vært uvenner med moren hans i mange år, må komme for å ta seg av Oskar. Sammen får de utlevert en rekke gåter av moren til Oskar, gåter de må løse sammen for å komme frem til et løsningsord. Hva er det moren vil med disse gåtene og hvorfor må de absolutt handle om astronomi?


Lars Mæhle er en forfatter jeg har stiftet bekjentskap med tidligere. Mot stjernene er vi ingenting er den fjerde boken jeg leser av Mæhle og den andre ungdomsboken jeg leser av ham. Det var derfor med en viss forventning jeg begynte på denne boken. Forfatteren har en evne til å sette kroken i leseren og og dra deg inn i historiene sine.

Der stod morfar. I et rom stappfullt av bokhyller og bøker. Også på gulvet var det stabler med bøker.
Det måtte være tusenvis!
Mot stjernene er vi ingenting av Lars Mæhle, s.31.

Et interessant prosjekt

Mot stjernene er vi ingenting er en bok hvor hovedfortellingen handler om en gutt med en dødssyk mor, en bestefar og menneskets plass i universet. Gåtene moren serverer sønnen og sin egen far gir en fortelling i fortellingen, det blir en introduksjon i astronomi. Leseren blir servert mange interessante fakta og fine bilder av planetene i vårt solsystem. Gjennom bestefaren kommer vi også innom temaet miljø, ved hjelp av kunnskap om planeter, og litt politikk. Personlig tenker jeg at den politiske kommentaren fint kunne vært utbrodert litt mer, den blir bare hengende litt der i løse luften.


Atmosfæren får så og si alle meteoritter til å bremse og brenne opp innen de når helt ned til overflata. Men på Merkur er atmosfæren så tynn at kometene krasjer rett inn i planeten.
Mot stjernene er vi ingenting av Lars Mæhle, s.51.

Når fakta og fiksjon skal smelte sammen

Utfordringer kommer når de to nevnte fortellingene skal flettes sammen til en historie som beveger meg som leser, i tillegg til at jeg lærer noe nytt. For meg falt boken litt igjennom der. Det skal være vanskelig, de to hovedkarakterene kjenner knapt hverandre, men det er likevel noe her som ikke stemmer for denne leseren. Det var vanskelig for meg å føle noen tilknytning til karakterene. Det var som om jeg aldri fikk blitt skikkelig kjent hovedpersonene, men jeg ble langt klokere på vårt eget solsystem. Prosjektet er godt, og det er helt sikkert mange som vil sette pris på boken, men for meg kom den dessverre litt til kort i utførelsen. Den blir testet på tenåringen for en second opinion fra en i målgruppa.

Min personlige favoritt av Lars Mæhle, av det jeg har lest så langt, er nok Fuck off I love you.

Les gjerne hva andre mener om boken:
Barnebokkritikk
Bentebing's weblog
Ellikkens bokhylle


Om bloggeren
Mitt navn er Mari. Jeg er en dame i siste halvdel av 30-årene. Har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Tidligere redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur og har drevet Bokblogger.no. Du kan lese mer om meg i fanen "Kontakt/Hvem er jeg?"

2 kommentarer:

  1. Jeg liker Lars Mæhles bøker, men denne har jeg ikke lest. Det høres interessant ut med blandingen av fakta og fiksjon, men jeg har opplevd før at det ikke er så lett å få de to til å smelte sømløst sammen. Du har skrevet en meget god omtale, synd at boken ikke er like god <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding på omtalen. Spennende å se om du er enig med meg, hvis du en dag plukker opp boken. Kan jo hende du vil like den bedre enn meg.

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.