RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 29. november 2020

Lappjævel - En smakebit på søndag

Mitt inntrykk av oss nordmenn er at vi ser på oss selv som tolerante, forståelsesfulle og vennlige. Men er vi alltid så greie, hva sier egentlig historien vår om det? 

                                 


I en ikke så fjern fortid hadde vi en politikk her i Norge om fornorsking av samer. De skulle ikke snakke språket sitt, de skulle ikke utøve kulturen sin. Det høres kanskje kjent ut, kanskje minner det deg om noe? For det var ikke bare nybyggere i USA som diskriminerte sitt lands urbefolkning, nei, her i lille Norge var det noen som bestemte at samer var annerledes og måtte innfinne seg med å bli fratatt retten til å være seg selv.

Lappjævel er en barneroman av Kathrine Nedrejordet. Boken oppdaget jeg faktisk så sent som i går da bookstagrammeren Signe(stilletakk) nevnte den som en bok hun ønsket å få lest før vi skal i gang med nomineringer til Bokbloggerprisen 2020. Jeg ble umiddelbart nysgjerrig og heldigvis for meg var boka ledig på biblioteketes utlånsapp bookbites. Så nå skal jeg dele en smakebit fra boka med dere. 
"Må jeg?" hvisker jeg. "Alle må på skole", kremter pappa mens han skotter bort på rektor Rygh. "Men nå må du huske på at du ikke skal snakke samisk, da."
"Men da kan jeg jo aldri snakke", hvisker jeg tilbake.
Pappa prøver å smile til meg, men han er ikke glad. Jeg vil holde fast i han, henge meg med på han. Jeg vil ikke at han skal gå. Jeg vil ikke være igjen helt aleine.

  Jeg håper dere alle er friske og raske, ta vare på hverandre <3 

Neste uke er smakebitene hos  Astrid Terese .

Jeg har bare lest 24 sider av boka, men har allerede fått et vondt sug i magen, fy så dumme og lite forståelsesfulle vi har vært. Jeg blir oppriktig lei meg, og som mamma kan jeg bare begynne å forestille meg hvordan det må ha vært(eller hvordan det er) å levere fra meg barnet mitt et sted hvor de faktisk ikke en gang har lov til å snakke sammen overhodet på sitt eget språk. Hvor redd og alene vil ikke et barn føle seg om det ikke skal få lov til å snakke morsmålet sitt overhodet. Ønsker dere alle en riktig god 1.advent. Her blir det ventetid i ordets rette forstand. I går fikk vi melding av skolen om at klassen til datteren min er i karantene og må testes for korona. Karantenen varer hele første uka i desember. Den kommer til å bli lang. Heldigvis har skolen vært forbredet på at slike situasjoner kunne oppstå, så hun har alt av nødvendige skolesaker og PC her. Forhåpentligvis blir det mulighet for noen digitale møter med resten av klassen.

Ta vare på hverandre og hold avstand. Digitale førjulsklemmer sendes ut i internetatmosfæren herfra.

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter



Hvordan delta med en smakebit?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.

Om bloggeren
Mitt navn er Mari. Jeg er en dame i siste halvdel av 30-årene. Har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Tidligere redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur. Du kan lese mer om meg i fanen "Kontakt/Hvem er jeg?"

10 kommentarer:

  1. Det låter som att både Norge och Sverige haft en liknande hemsk historisk behandling av samerna.

    SvarSlett
  2. Ja, Sveriges historia när det gäller samerna är sannerligen inte vacker den heller. För övrigt var det en bok om detta som vann Augustpriset, facklitteratur, i år. "Herrarna satte oss hit".
    Jag önskar dig en fin 1:a advent och kram till dig med!

    SvarSlett
  3. Även Sverige har haft en liknande historia. Skamligt!

    SvarSlett
  4. Sverige är verkligen inte nå bättre än Norge i denna frågan.
    Hoppas du har en mysig första advent.

    SvarSlett
  5. Historien om oss sier nok at vi ikke alltid har vært like snill med de rundt oss, alltid interessant å lese om.
    Ta vare på deg selv og dine, hos oss er alle friske, og det gleder vi oss over :)

    SvarSlett
  6. Det verkar vara en liknande historisk behandling som i Sverige, hemskt!
    Ha en skön första advent!

    SvarSlett
  7. Samtliga nordiska länder har behandlat ursprungsbefolkningen illa. Gäller lika mycket Finland där jag är född och uppvuxen.

    SvarSlett
  8. Hur vi behandlat samerna är tyvärr en historia vi delar. Och som du reflekterar jag över att man lätt kritiserar andra länder, men glömmer vår egen historia.
    Trevlig advent, och hoppas det går bra med karantänen.

    SvarSlett
  9. jag har liknande tema i min bok, intressant och hemskt.

    SvarSlett
  10. Hemskt med all diskriminering av, bland annat minoritetsgrupper. Tack för smakbiten.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.