RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 27. desember 2020

Årets siste smakebiter 2020

Jeg håper alle har hatt en fin jul så langt, og til de som ikke feirer jul håper jeg dere har fått tid til litt hygge med de aller nærmeste. Det er ikke så mange vi får se denne julen, ihvertfall ikke vi som bor i Norge. Dagene går litt i surr, så den måtte bli over ett før jeg kom på at det faktisk var søndag.

                                 


Nå har jeg valgt å avslutte året med en , forhåpentligvis, koselig julefeelgood roman. Først begynte jeg egentlig på "Julebrev" av Kjersti Herland Johnsen. Den traff ingen av mine julestrenger, så etter å ha lyttet til lydboka i nesten to timer så ga jeg den opp.

Jeg bestemte meg så for å gi "Tre menn til Vilma" av Gudrun Skretting en mulighet istedenfor. Det er jeg så glad for at jeg gjorde. Vilma er en herlig, eksentrisk og gammeldags dame i sin aller beste alder(ca. 35 år), som jobber som pianolærer i kulturskolen og gjør sitt ytterste for å ikke øke sjansene sine for en for tidlig død. Like før adventstiden begynner så skjer det selvsagt noe som snur opp ned på Vilmas verden, og hun må for alvor vurdere å bli en del av den mer moderne verden og ikke minst blir hun påtvunget mer menneskelig kontakt enn det hun egentlig er komfortabel med. Det er noen herlige karakterer vi blir kjent med, de er noe for seg selv. Kanskje er historien opplagt, men den er likevel så morsom og sår, fordi hovedpersonen så opplagt har behov for flere mennesker i livet sitt, at det gjør ingen verdens ting. Jeg lar meg sjarmere!

Lydbokversjonen er nydelig innlest av Heidi Gjermundsen Broch og Håvard Bakke. Her skal du få en smakebit: 
Utenfor snødde det igjen, mens himmelen opplyst av gatelys nærmest så rosa ut i halvmørket. Tilogmed strømledningene var vakre nå som snøen klebet seg til dem. Jeg lurte plutselig på om det fantes en emoji for snø? Ja, der og da fikk jeg så brennende lyst til å sende Ivar en oppmuntrende melding med snøkrystaller på. Minne ham på at verden gikk videre og at det trossalt var jul snart. Jeg tok opp mobilen der jeg gikk, den skulle være vanntett og ergo snøtett og bladde meg gjennom emojiene for annen gang. Deretter skrev jeg takk for i dag og la ved en snøkrystall.

Det hører med til historien at Vilmas første forsøk på bruk av emojis i en melding gikk heller dårlig, i forbindelse med en begravelse skulle hun sende en melding med en rose, ved nærmere ettersyn så hun at hun hadde sendt en ballong. Så hun er naturlignok litt skeptisk til disse symbolene, he he ;)

Obs. smakebiten er fritt nedskrevet etter min lytting, så den vil mest sannsynlig fravike fra forfatterenes tekst/grammatikk/oppsett. Så hun må ikke få skylden for mine skriblerier.


 Lydboken har jeg lånt på bibliotekets app Bookbites.

Neste søndag er det allerede januar 2021!
Hvilken bok blir stående igjen som din favoritt fra 2020?


Neste uke er smakebitene hos  Astrid Terese .

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter



Hvordan delta med en smakebit?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.

Om bloggeren
Mitt navn er Mari. Jeg er en dame i siste halvdel av 30-årene. Har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Tidligere redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur. Du kan lese mer om meg i fanen "Kontakt/Hvem er jeg?"

6 kommentarer:

  1. låter som en trevlig julbok. tack för att du är med och administrerar smakebitarna. god fortsättning på julen och gott nytt år!

    SvarSlett
  2. Tack för smakbitarna som du och Astrid Terese hållit i det här året, hoppas på fortsättning nästa år. God fortsättning och gott nytt år!

    SvarSlett
  3. Du gör precis som jag, om du inte kommer in i boken så byter du. Andra harvar vidare och ska prompt läsa klart varje bok, det låter så trist. Tack för smak, trevlig fortsättning

    SvarSlett
  4. Vilmaboken er så fin, det var smakebiten også. Jeg scrollet gjennom min leseliste for 2020, for å se hvilken 6`er som hadde festet seg best i hukommelsen, og da stoppet jeg opp ved Risiko og Slakt, to krimmer jeg leste i sommerferien, de gjorde inntrykk begge to. Ellers hørte jeg Ketil Bjørnstad avslutte Verden som var min, den var hans beste i hele serien.
    Lykke til med å velge til Bokbloggprisen Mari!

    SvarSlett
  5. God fortsättning och gott nytt år. Favoritbok för 2020 tål att fundera en stund på. :)

    SvarSlett
  6. Snöflingor är vackra! Jag kan förstå att hon hade lust att använda en sådan.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.