RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

onsdag 23. september 2009

The Southern Vampire Mysteries


The Southern Vampire Mysteries er en bokserie skrevet av Charlaine Harris, dette er bøkene HBOs utrolige populære tv-serie True Blood er basert på.


Tidligere i år var jeg med i en diskusjon et sted på nettet ang. tv-serier, jeg nevnte at jeg digget Supernatural og en eller annen anbefalte meg serien True Blood. Selvfølgelig måtte jeg sjekke den ut og det var kjærlighet ved første episode. Jeg fant fort ut av at True Blood var basert på en bokserie og bestmte meg for at dette var bøker jeg måtte lese. Jeg har lyttet til lydbokversjonen av disse bøkene(selv om jeg faktisk har alle her i paperbackutgave) og jeg må si at Johanna Parker gjør en utrolig bra jobb med å lese historiene - hør et klipp her. jeg begynner å skrive om bøkene vil jeg få med at bøkene nå kommer ut på norsk, de tre første bøkene er allerede å få tak i på norsk.



Hovedpersonen i bøkene er den 25 år gamle Sookie Stackhouse som bor i den fiktive byen Bon Temps i Louisianna, hun jobber som servitør på Merlot's. Sookie er en tøff jente, selv om hun avogtil tror litt for godt om folk. Hele sitt liv har Sookie strevet med et handicap, nemlig sine telepatiske evner. Hun prøver så godt hun kan å blokkere andre menneskers tanker men det er ikke alltid like lett. Det er ikke spesielt gøy å vite hva alle tenker om deg til enhver tid, spesielt ikke gutten du er på date med.

Vampyrene kom ut av skyggeverdenen for et par år siden, da japanerene oppfant syntetisk blod. De fleste prøver å leve fredelig side om side med menneskene. Ikke alle mennesker setter pris på vampyrene, de har mange fiender. Noen har funnet ut av at vampyrenes blod har mange positive effekter på mennesker og ønsker å drepe vampyrene for å selge blodet deres. Sookie har ikke sett en vampyr før(annet enn på tv) men så en dag spaserer vampyren Bill Compton inn på Merlot's. Sookie føler seg tiltrukket av Bill umiddelbart, ikke kun fordi han er en kjekk mann men hun kan ikke høre tankene hans. Hun har aldri før opplevd en slik total stillhet. Da Bill forlater Merlot's hører Sookie at et par av stedets besøkende har onde hensikter, de har planlagt å tømme Bill for blod.

I løpet av serien får Sookie et nært forhold til de lokale vampyrene, litt for nært i følge noen. Hun havner stadig i vanskeligheter som hun aldri hadde hatt hadde det ikke vært for sine nystiftede bekjentskaper. Sookie finner etterhvert ut at det eksisterer flere fantatiske vesener der ute enn vampyrer og det er duket for mange spennende eventyr! Sookie som aldri før har hatt en skikkelig kjæreste befinner seg snart omsvermet av beunderer(som egentlig bare gjør livet hennes vanskeligere enn det allerede er).

Etter å ha lest den første boken var jeg slett ikke overbevist, syntes faktisk den var litt kjedelig. Da jeg begynte på bok to ble jeg fullstendig hektet. Puttet øreproppene til iPoden i øret hvert ledige minutt jeg hadde. Jeg syntes Charlaine Harris gjør en god jobb med å lage vendinger i historiene, jeg lar meg overraske. Det selvfølgelig en del kjærlighet(hvem kan vel motstå en høy mørk og sexy vampyr?) og en god posjon humor, noe som passer meg perfekt. Så langt syntes jeg kanskje bok nummer fire, Dead to the world, er en av de aller beste bøkene i serien. Mulig det er fordi boken handler mye om min favoritt karakter, nemlig den svenske viking vampyren Eric Northman. Jeg har det med å forelske meg litt i fiktive karakterer *rødme* også hjelper det på at det er den utrolige kjekke svenske skuespilleren Alexander Skarsgård som spiller Eric i serien True Blood.

Tv-serien er egentlig ganske forskjellig fra bøkene så jeg føler ikke at jeg vet akkurat hva som skjer i neste episode av True Blood selv om jeg har lest bøkene.

Anbefaler serien på det varmeste til dere som liker vampyrlitteratur! Obs. disse bøkene inneholder en del sex og noe vold så jeg ville nok ikke kjøpt de til 13-åringen som digget Twilight bøkene.


Andre meninger om bøkene:


Reblog this post [with Zemanta]